påsketurtips med turbo i askim!

Nå har Barnas Turlag Askim hengt opp 10 poster i Askim som passer fint for barn og familier å oppsøke. Hensikten er å komme seg ut på tur, følge smittevernreglene og gjøre noe hyggelig og morsomt sammen med sine nærmeste.

Postene henger oppe fra og med lørdag 27. mars til og med mandag 5. april. Man oppsøker stedet og tar et bilde av barnet sammen med den aktuelle posten, så sender man dette inn sammen med navnet på barnet. Dermed er man med i konkurransen om turpremier - og jo flere steder man oppsøker, desto større er vinnersjansene:

Her finner du postene i Askim;

1. Prestenga skipark
Ligger langs Linna. Her finner du et stort ski lekeanlegg med gapahuk og hoppbakke. Anlegget ligger ca 500 m fra Askim sentrum her kan man ta med mat\grillkull\ved og grille.
Parkerer på plassen ved Jula\Power og gå over Trøgstadveien og forbi Byggmakker og 1 bygg til mot sentrum tar så til høyre inn Løvstien som da går over til Linna som ligger ca 500 m fra Askim sentrum.

2. Tømtevja
NJFF sin grillplass/gapahuk ved Glomma , gapahuken er meget stor og har utedo.
Adkomst: Følg Trøgstadveien (Fv 115) ut av Askim sentrum. Ta til venstre der det er skiltet mot Solbergfoss (kjør 4km), kjør forbi solbergfossveien 353 i bunn av bakken svinger du til venstre. (inn på Linna, parkering) Har du kjørt forbi noen kameler har du kjørt for langt. Fra parkeringsplassen: Gå 300m mot kraftstasjonen\ kamelene , ta til venstre inn en skogsvei.
Alternativ 1: Gå ca 30 m ta til venstre og gå ca 40 m høyre men på den smale stien (ikke den store veien) og da er det ca 1 km til Tømtevja.
Anternativ: 2 Gå ca 30 m ta til venstre og gå ca 40 m og venstre det ca 1 km til tømtevja.
Stien kan være isete og bratt noen steder, ikke anbefalt med barnevogn.

3. Vanntårnet på Romsåsen
Dette er på det høyeste punktet over tunnelen E 18. Dette ligger før gruvene og rett over Askim porten \ tunnelen. Man bør gå rundt vanntårnet det er en fantastisk utsikt der.
Adkomst: Kjør mot etter rundkjøring ved Krosby kjør mot Kykkelsrud veien når man kjører over E 18/Askim porten/tunnelen, her går det en skarp vei til høyre bratt oppover . Har man en bil med høy bakkeklaring så går det å kjøre opp.
Anbefaler å parkere på parkeringsplassen som står skiltet til venstre.
Når man står på plassen over tunnelen følger stien til det kommer til en bålplass og så går til venstre på en sti som går bratt oppover og vanntårnet dukker opp.
Dette er en kort og flott tur, med endel høydemeter.

4. Bygdemuseet - Vakttårnet
For å hindre sabotasje på Askim Gummivare fabrikk under krigen bygget tyskerne et fem meter høyt vakttårn som ble plassert foran fabrikken på Askim torg. Toppen av tårnet ble satt opp på museet. Adkomst ; Kjører fra Askim sentrum mot Trøgstad på Trøgstadveien litt over 1 km fra sentrum og svinger til høyre inn på museumsveien og første til venstre inn til Museumsveien 17.

Ekstrakonkurranse!
​​​​​​​På hver post er det en bokstav, sett sammen ordet av alle bokstavene og send dette til indreostfold@dnt.no

5. Kråkåstoppen – 167 moh.
Topp/utsiktspunkt i åsen overfor Steinerskolen.
Adkomst: Parker på Steinerskolen, gå inn Romsveien. Akkurat i svingen går det av en sti til venstre. Følg denne noen hundre meter, ta av til høyre opp mot toppen. Ta igjen av til høre for siste oppstigning. Turen kan gjøres til en rundtur ved å ta til høyre på vei ned fra toppen, og kommer da igjen på andre siden av Steinerskolen enn der man gikk opp.

6. Hundremeterskogen – Trippestad
Parkering kan skje enten ved Trippestadlia bhg, eller ved tennisbanen i Bassengveien – men det beste er jo å gå hjemmefra om man ikke bor altfor langt unna! Posten finnes inne i skogen, ca. midt i bakken.

7. Hovsskogen – rundtur
Parker på Askim VGS. Fortsett rett forbi fotballbanen, opp trappa, der møter dere turstien som går rundt området. Området er en bypark med gravhauger. Følg den ytre stien rundt området, posten er plassert langs denne.

8. Vammalinna – rundtur
Parker ved Moen Skole. Følg veien sør for bygget og over RV 115. Før undergangen til E18 går det vei/sti av til høyre. Følg denne rundt Stegen avfallsplass og ned til RV 115 igjen. Følg gangveien langs RV 115 opp til Vammaveien og følg Vammaveien til Moen Skole. Posten på plassert langs denne ruten.

9. Lysløypa på Slitu
Kjør RV 128 til Slitu, ta til venstre inn Ultvedtveien. Ta første til venstre, forbi Slitu Pizza og parker i enden av veien. Her starter lysløypa. Følg denne, hold til venstre gjennom hele turen og følg løypen tilbake til parkeringen. Posten er plassert langs ruten.

10. Prestegårdsskogen
Parker ved Askim Stadion. Følg Tonerudveien nesten til enden, ta av til høyre før Speiderhuset. I enden her starter stien. Følg denne til posten, ta deretter til høyre og følg stien opp til Prestegårdsveien, følg denne til du møter lysløypa. Ta til høyre og turen ender ved stadion igjen. Eventuelt gå den motsatt vei!

ALLE er hjertelig velkommen til å delta på dette, man trenger ikke være medlem i DNT. Eventuelle spørsmål om postene og innsendelse av bilder, kan gjøres til Mona på telefon 947 84 100

Alle bilder blir slettet etter endt konkurranse, dersom ikke annen avtale blir inngått!