Fra barske fjellhytter til luksus ved fjorden

Foto: Fred L. Larsen

19.-24. juli 2017 var vi 16 glade vandrere som gikk fra Iungsdalshytta til Ulvik i Hardanger. Jeg var så heldig å få være turleder for en helt fantastisk gjeng disse 6 dagene. Dette var en slik tur som gjerne kunne vart og vart - i mange dager.

Vi tok toget til Ål, maxi-taxi til Toviki - og gikk en time. Da var vi midt i eventyret - Iungsdalshytta. Der ble det rømmegrøt og speket kjøtt og fisk til middag.

Etter en nydelig frokost, bar det opp over Grevskaret - med vide utsikter. Etter 5 timer ankom vi Storestølen, solbrente og matte i knærne etter den siste utforbakken mot Strandavatnet.

Neste dag ble vi vi kjørt til Raggsteindalen og gikk 5 timer mot Geiterygghytta. Litt regn gjorde oss mindre svette i dag - og solens fravær var nok greit i forhold til gårsdagens intensitet fra en skyfri himmel.

Mot Finse hadde vi litt sol før vi gikk  over Hallingskarvet. Over på den andre siden ble det endel tåke, men vi kom etterhvert under skydekket og hadde grei sikt til Finse. Der ble det et lite opphold på "1222" før vi tok Bergenstoget til Myrdal og lokaltoget videre til Mjølfjell. En minibuss fra Kårdal pensjonat hentet oss på stasjonen. Ei natt på pensjonatet i oppredde senger ble en liten luksustilværelse for trette lemmer, men først var det en nydelig middag med en fantastisk potetsuppe som forrett. Det var ikke spart på fløten i den suppa.

Så kom "rosinen i pølsen" - opp til toppen av Fallet og ned til Ulvik. Først noen tunge bakker under en skyfri himmel opp til vår lunchplass - og så utfor på en bratt sti ned Fallet. Ikke alle følte seg bekvemme i "stupet", men etter noen sekunders "akklimatisering", så gikk det greit. Turen videre ut til Espelandsveien gikk mellom bratte og høye fjell. Taxi ble bestilt ned til Brakanes hotell i Ulvik, og 29 grader i skyggen. Der i Hardanger avsluttet vi vår tur gjennom Skarvheimen/Vossafjella med en nydelig buffet-middag og koselige samtaler på terrassen helt nede ved fjorden.

Siste dagen tok vi buss til Voss og toget til Oslo S.

Jeg takker deltakerne for en svært hyggelig tur. Det er problemfritt å være turleder når alle er så positivt innstilt. Håper jeg får se dere igjen på andre turer!