5 dagers familietur til Iungsdalshytta

I Grevskardet -
I Grevskardet - Foto: FLL

Lørdag 7. august 2021 reiste 10 barn, 8 voksne og 2 turledere til Iungsdalshytta 1.111 moh, i Skarvheimen. Barna var i alderen 4-11 år. Vi møttes i Toviki, og derfra ble det meste av bagasjen hentet med båt. Selv gikk vi 3 km/70 minutter med en lett sekk inn til hytta.

På Iungsdalshytta ble vi møtt av Vibeke og Jarle, vertskapet på hytta. De ønsket oss velkomne, og ga litt informasjon om de dagene vi skulle være der. Barna skulle delta i fjøsstellet. De ble delt i to grupper og skulle ha både morgen- og ettermiddagsstell én gang hver. Den enkelte familie fikk sitt eget rom med sengetøy og håndkle. Da var det bare å organisere seg på rommet - og gjøre seg klar til middag kl. 19:00.

Middagen var av det litt mer eksklusive. Til forrett var det rømmegrøt. Rømmen på Iungsdalshytta er for øvrig kåret til «Norges beste», så vi forsynte oss litt grådig. Til hovedrett var det spekemat av svin og sau, samt tre varianter av ørret, pent oppskåret: en varmrøkt, en kaldrøkt og en gravet. Hovedretten var kanskje ikke en typisk «barnemeny», derfor ble barna servert spagetti og kjøttsaus. Tydeligvis et godt valg av vertskapet.

På grunn av Yrs langtidsvarsel,  var ikke turplanene for de kommende dager endelig fastsatt. Vi hadde tanker, men været var avgjørende for hva vi kunne gjøre – og hvor langt vi kunne gå. Imidlertid endret varselet seg mer og mer positivt etter hvert som vi nærmet oss turen. Bortsett fra litt ubetydelig regn på dag to, hadde vi helt greit vær hver dag.

Dag 2 - Etter fjøsstell og frokost, var vi klare til avmarsj kl. 10:15. Vi skulle gå opp til Grevskardet, 1.500 moh. sør for hytta. Det er ca. 9 km tur/retur – med en stigning på 400 høydemetre. Aldri har vi vel hørt mindre klaging fra barn på tur. De løp som fuglehunder på jakt, og stanset knapt når vi prøvde å rope de inn – om stemmen vår bar så langt. De mest aktive løp antakelig nesten det dobbelte av hva de voksne gikk. Flott utsikt fra Grevskardet, og ikke minst så var det «dekning» der oppe slik at vi kunne varsle våre nære om at vi hadde det bra.

Tilbake på hytta (dag 2 og 3) fikk barna prøve seg på stølslivet sammen med budeia. I fjøset fikk de være med på flaskemating av geitekillinger, melking av kuer og stell av dyra. Det var en gøyal og positiv opplevelse for liten og stor.

Kuer, kviger, høner, geiter og griser gikk delvis fritt i området rundt hytta og barna koste med dyrene både tidlig og sent.

Flaskemating av geitekillinger -
Flaskemating av geitekillinger - Foto: KS

Dag 3 -  Selv om gårsdagen gikk greit, så hadde nok yrheten og gleden over første dag i fjellet satt enkelte spor. Derfor delte vi i dag gruppa i to. En gruppe gikk nordover inn til Fødalstangen, 8 km t/r og ubetydelig stigning. Den andre gruppa gikk opp på Klevahovda 1.342 moh. «Toppturgruppa» spiste lunch på toppen før de gikk ned til Fødalstangen. Der var det bading på gang, men ikke alle lot seg friste. Vanntemperaturen innbød bare til en rask dukkert.

Klar for for et bad? -
Klar for for et bad? - Foto: FLL
Kaldt vann skremmer ikke alle. -
Kaldt vann skremmer ikke alle. - Foto: FLL

Dag 4 - Vi måtte ta en topptur også i dag. Nå gikk vi nord-østover og opp på Tovikbergi, 1.300 moh. Der er det ikke merkede stier, men dyretråkk går det fint å følge. På toppen tok vi matpakka – og et vakrere lunch-sted skal en lete etter. Vi hadde en fantastisk utsikt mot sør-øst, under et variert skydekke og over Djupsvatnet og videre inn i de fjerne fjell og åser der eventyrslottet sikkert ligger.

Matpause med utsikt -
Matpause med utsikt - Foto: FLL

Dag 5 - Kl. 10:00 var vi pakket og klare for 3 km retur til parkeringsplassen. Hyttas båt fraktet igjen hovedtyngden av bagasjen.

Erfaring - I fjor hadde vi også en godt besøkt familietur i Aurlandsdalen – og positive tilbakemeldinger på tur og opplegg. Tilbakemeldingene så langt over årets familietur er også gode. Denne type turer er tydeligvis noe vi bør videreutvikle. DNT Indre Østfold planlegger, tilrettelegger og stiller med turledere. Barn sammen med foresatte (foreldre/beste-/oldeforeldre) følger opplegget – og ansvaret for barna følger de foresatte.