Spydeberg varde - topptur

Torsdag 10. mai 2018 hadde vi vår første "TOPPTUR" i Spydeberg, et Østfoldsamarbeid i forbindelse med at DNT er 150 år. 34 deltakere og et fantastisk vær - litt i varmeste laget for bleke vinterkropper.

Vi starte fra golfbanen i Mørk og gikk til Spydeberg varde. En strekning på ca. 14 km t/r.

Det var lett å gå i starten, skogsbilveier og stier. Vi passerte Sagbakken, Slorebråten og langs østsiden av Stenerudmyra og opp til Stenerud. På myra så vi traner, og deres «skrik» er lett gjenkjennelig. Da vi kom til Langmosan, ble vestsiden fulgt nordover. Vi skulle nok vært på den andre siden, for det endte opp med at vi måtte krysse myra. 34 par våte sko – enkelte av dem måtte vi grave dypt for å få opp igjen fra myra.

Nå gikk vi stiløst videre, men det var ikke mer enn 12-1300 meter igjen – og så var vi på 258 moh – og Spydeberg varde. Selve varden har falt sammen og skogen er for tett til å gi noen utsikt, men vi var der.

Etter litt mat og drikke, og obligatoriske bilder, gikk vi tilbake, men denne gang på rett side av myra. Vi gikk oppom Sundby varde, 236 moh., og fikk et bedre utsyn derfra.

Tilbake ved start etter nesten 6 timer, litt slitne, men godt fornøyde.